Showing posts with label #ringtail sugar glider. Show all posts
Showing posts with label #ringtail sugar glider. Show all posts

Saturday, December 29, 2012

Sugar Glider: Redha Tapi Masih Berusaha

Assalamualaikum,

11 hari dah berlalu. Sepi. Sayu. Pedih. Semua perasaan bercampur. Mulut aku suruh kata redha dengan apa yang terjadi, tapi hati aku berterusan tak nak!!

Beberapa hari lalu, selepas beberapa kali aku buat Yaasin Mubin, solat hajat dan lain-lain, aku mimpi Celia. Aku nampak dia tengok aku dalam mimpi tu. Cumanya tak jelas dekat mana Celia. Sayu pandangan mata Celia. Lepas mimpi Celia terus aku terjaga dari tidur. Masha Allah.

Hari Khamis baru ni aku demam. Demam kerana rindukan Celia. Asyik tengok sangkar kosong dia jer. Kadang cium-cium bonding pouch dia. Konon ambil bau. Lantaklah kalau orang nak kata busuk pun  (=_=)

Walaupun aku mencuba untuk redha, tapi aku tetap teruskan usaha aku. Tetap mencari dia walaupun peratus untuk aku berjumpa balik dengan dia tak pasti. Ya Allah, bantulah aku mencari Celia. Berilah aku peluang untuk menjaga dia. Kau selamatkanlah dia walau di mana dia berada.


Saturday, December 22, 2012

Sugar Glider: Celia Belum Dijumpai

Assalamualaikum,

Hari keempat, Celia belum dijumpai lagi. Sedih. Berjaga sampai pagi tunggu Celia balik. Cari sampai ke bumbung pun tak de juga. 

Hati kecil aku kata mungkin Celia pergi dekat rumah kosong hujung jalan ni. Sebab rumah tu ada pokok tinggi, ada semak rumput tinggi. 

Aku dah pergi tengok tapi tak sampai ke dalam. Rasa terpandang-pandang jer Celia tengok. Sayu hati ni. Ada orang kata, 'sugar glider yang paling mahal plak yang hilang. terbang duit'.

Hello!! This is not about money. Bila kau bela binatang tak kira mahal atau murah, kau tetap akan ada raa sentimental value tu. Binatang yang murah kalau kau dah sayang tetap jadi binatang peliharaan yang berharga.

Aku risaukan keadaan dia. Makan ke tidak, hidup ke mati. Macam-macam bersarang dalam kepala ni. Sampaikan bila orang tanya aku diam membisu jer. Speechless. Sebab memang aku tak jangka dia akan seludup dari sangkar.



*Iklan ni aku dah bagi dekat pet shop yang ada dekat kawasan rumah aku. Depan rumah pun aku tampal. Bila budak-budak tengok, dorang kata ni HAMSTER. Huhuuuu (+_+)



Wednesday, December 19, 2012

Sugar Glider: Celia Hilang!!

Assalamualaikum,

Uuuhuu. Celia hilang! Suspen tak? Suspen tak? Haruslah suspen kan. 

Sebelum pergi meeting pagi tadi Celia hilang. Selalunya pagi-pagi dorang ni (juju, sherley, chad, pino, elma, etsu, ralphie, chika, dior, darrel, celia) akan terkinja-kinja dalam cage. Biasalah nak tengok mummy pergi kerja pakai baju kurung kan.

Tapi pagi ni Celia jer yang tak terkinja-kinja. Ohh dalam hati dia tidur kot ni. Malaslah nak kacau. Tengok-tengok jeling macam tu jer. Yang lain dah senyap sebab dapat makan buah jambu air. 

Tengah syok drive, tiba-tiba adik telefon. Malaslah nak angkat kan sebab tengah drive. Tapi dah banyak kali sangat bunyi, so angkatlah. Dia tanya bawa Celia pergi sekolah ke? Aku pun katalah tak bawa. Dia kata CELIA TAK DE DALAM SANGKAR!!

Ohhh what?! Aku rasa nak patah balik rumah masa tu juga. Tapi sebab aku ni setiausaha HEM, kena catat minit mesyuarat, maka aku pendamlah. Muka memang dah monyok gila. Mata pun dah bengkak. Dalam hati aku berserah kepada Allah. Berprasangka baik. Siang ni, mungkin dia ada tidur dekat siling kot.

Nanti sambung entri lain. Tak dapat berfikir dengan rasional ;(

*betapa aku rindukan pandangan mata Celia~





Tuesday, December 04, 2012

Welcome Celia!



Lihat ekorku. gebus kan :p


Assalamualaikum,

Disebabkan aku ni membela sugar glider, maka kebanyakan entri akan berkisar tentang sugar glider. Binatang lain non-mungkin :p

Ini sugar glider terbaru yang aku beli dari Kak Aina, variation breeder. Dah lama targe nak beli mosaic lepas beli WFB dulu. Baru sekarang hasrat tercapai. 

Nama: Celia
OOP: 12/07/2012
Genetik: Masked mosaic ringtail 25% cremeino het female
Harga: Rahsia :p

Comel Celia ni. Ekor putih dan gebu!! Dia ni manja cuma masa mula-mula sampai Johor banyak crabbing. Yerlah kawasan rumah aku ni bising. Pompang pompang kreng kreng motor kereta merempit. Mahulah tak kan si Celia ni crabbing. Pantang bising, dia pun naik bising gak.

Hai my name is Celia.