Friday, October 23, 2009

sup bebola nOah O_o

salam sayangku intan payung!!!!muahaha..kenapa aku tersangat menjadi kanak2 riang nih??huhu..macam bebudak kecil jerk nih..padahal umur dah banyak..*toing..toing*maaf yerk agak terlambat sikit meng-update blog nih..saya pergi ke surau untuk solat berjemaah..*wink2*malu di situ..

okay2 enough..sekarang aku maw tunjuk aku punya resepi!!sup bebola yang berkhasiat+sedap+menyelerakan+menyihatkan dan pasti akan tambah lagi bila dah makan..akekeke..malunya saya mem-promote-kan resepi yang jauh x hebat macam resepi chef wan tuh..haiyyaaa..

let's we go through to the pictures one by one..yang first ngan second pictures nih adalah segala bahan+ramuan yang aku gunakan..so simple right??budget x banyak pon..tertinggal di dalam gambar adalah sebiji telur ayam yang aku beli kat pasaraya hafifah di aked mara tadi..dan lagi satu aku bukan semata2 beli sebiji telur ayam tetapi lima biji taw..mana taw esok maw bikin fried rice kaa..ngeee~sian telur ayam tuh lupa nak snap picture dia..isk3..

seperti yang kamu semua lihat..di dalam rice cooker (malas maw guna multi cooker) tuh ada bawang merah, ikan bilis, cili padi, kentang, kiub pati ikan bilis dan juga air yang beta sudah masak menggunakan heater yaaa..harap maklum di situ!!bling..bling..




now we move on to the second picture..nih juga adalah bahan yang telah menyedapkan sup bebola aku tuh..nama pon sup bebola kan..xkan plak nak letak ekor ayam dalam tuh..ehhh..ayam ada ekor ke??haiyoo..sudah salah ini..ekor lembu lah..aku guna meatball, crab ball, veges ball, dan juga cocktail..




nih pula adalh gambar semasa proses memasak sup bebola noah..punyalah sedap kan nama resepi aku tuh..kih3..perasan lagi..minah nih suka betul memperasankan diri sendiri..aku juga meletakkan sedikit (tapi rasa macam banyak jerk tadi) serbuk lada putih dan juga lada hitam..baulah kaw2 aku punya sup tuh..kasi pedas baru ada ummpphh maw makan!!untuk makluman, sup bebola nih aku x taruk minyak langsung taw..so xde istilah menumis di dalam ini resepi..alright??




jeng..jeng..jeng..dan ini adalah hasilnya setelah di-transform-kan ke dalam pinggan jacob's free tuh..hehe..(O_o)..sedap weih..sebelum g surau tadi aku sudah makan 2 pinggan sup nih..really delicious!!tasty and superb!!kan aku dah cakap aku nih pakar memasak (dia sudah naik minyak lagi nih)..aku masak pape pon insyaALLAH sedap dan menyelerakan tekak orang..meleleh air liur tengok makanan aku nih,...sup ini agak pedas kerana aku maw membakarkan kalori+lemak yang ada di dalam badan aku nih..so pas makan tadi ada keluar peluh sikit tapi x masuk dalam pinggan sup aku taw!!





sudah2..jangan riak bangga sangat..aku cuma terlalu happy kerana sudah lama aku x masak..yerlah dok hostel mana boleh masak kan..tapi aku bikan jenis makan saman..lantaklah ngan peraturan yang diorang wat tuh..tiap2 bulan potong juga elaun kita orang..so sebelum aku melangkahkan kaki keluar daripada hostel nih nanti, aku akan memanfaatkan segala kemudahan yang telah diberikan untuk aku!!tengoklah nanti..

amigos..berambos!!


nOta kHaki:maw sambung makan lagi..roomate keluar so rasanya aku lah yang bakal menghabiskan sup bebola nih..sweet!!!!

0 makhluk comel yang memekak dekat sini: