Showing posts with label #tips cantik sihat. Show all posts
Showing posts with label #tips cantik sihat. Show all posts

Friday, March 04, 2011

sekilas..Tips Nak Bibir Merah Delima Macam ND~~wuuuuu


Hahaaa. Sesiapa yang nak gelak guling-guling silakan okay! Aku memang suka buat lawak gila kentang kalau dah lama tak update blog. Meroyan sikit bila dah beberapa hari nih blog tak diusik. Lagi-lagi sejak kes copycat entry nih. Huhhh



Siapa yang tak nak bibir seksi meksi macam *aku kan* Angelina Jolie kan?? Aku suka tengok bibir perempuan yang seksi meksi tuh. Kalau yang mungil comel lote tuh aku tak suka sangat. Aku suka yang sejenis sespesies Angelina Jolie tuh. Aku suka sebab bibir aku pun seksi meksi macam Angelina Jolie tuh!! Hahaa. Memang lawak budus nih..

Okay nih ips yang aku buat. Sebab bibir aku ada masalah mengelupas plak. Nihlah padah kalau duduk terperap dekat bilik guru kan. Kena plak air cond. Memang kering selalu bibir aku nih. Jangankan kurang minum air padahal dalam sehari memang aku tak lupa nak minum air masak lebih daripada 2 liter. Auww bajet aku nih jaga kesihatan sangat~~

Korang kenal halia kan. Ataupun dalam bahasa orang putih mat salleh GINGER. Korang hiris nipis-nipis lepas tuh sapu dekat bibir. Jangan lupa sertakan dengan selawat. Amalkan selalu sebab tips nih bagus untuk memerah delimakan bibir korang tuh. Aku tak suka pakai lipstik sebab kawan aku ada yang pakai lipstik bibir dia jadi hitam. Errkk. Dahsyat~ 



Wowww!! Seksinya bibirku (T__T) *credit



p/s:Aku suka perempuan bibir seksi bukan makna aku lesbo okay!!

Sunday, February 20, 2011

Kenapa Shawl Menjadi Pilihan Hati ;p


Banyak sebab kenapa aku suka gila dengan shawl. Kalau pergi Jalan TAR memang tak sahlah kalau aku tak beli shawl walaupun sehelai. Dulu era pakai shawl nih tak semeriah sekarang. Aku mula pakai shawl kalau tak silap aku masa umur 15 tahun!! Nahh masa tuh tahun 2002. Sekarang dah tahun 2011. Memang macam langit dengan tanah jerk beza fesyen shawl dulu kala~~



Inilah antara sebab-sebab kenapa aku suka gila kentang dengan shawl ;p



1. Jimat sebab kalau pakai shawl kedut-kedut atau jenis crumple tuh memang tak payah iron. Bukan pemalas tapi fesyen kan ;O
2. Harga memang murah kalau nak dibandingkan dengan harga tudung bawal entah apa-apa tuh. Kadang rm5 pon dah boleh dapat tapi kena tengok juga jenis dan kualiti ;p
3. Macam-macam style gitu kalau pakai shawl. Kau nak belit macam mana pun belitlah janji kau tak mati sebab belit shawl dekat leher ;D
4. Aku jenis yang nak cepat. Kalau tudung bawal tuh kejap nak pin sana pin sini. Dah buang masa aku kan. Shawl simple jerk. Kalau pandai pakai tak guna pin pon boleh ;)
5.Kalau pakai shawl nampak lagi fresh banding pakai tudung bawal sebab tudung bawal kan banyak batu, sulam bagai. Geng mak cik-mak cik sesuai lah pakai shawl. Aku kan muda remaja haruslah pakai yang funky!!





Nah sekarang aku buktikan apa yang aku tulis tuh dengan gambar budak comot ;p



Kawan-kawan tak suka aku pakai tudung macam nih. Dorang cakap aku minah indon. Ggrrr jangan main-main weih. Aku mix blood okay!!

Haaa yang nih time photoshoot. Senang jerk aku pakai shawl. Kalau pakai tudung lain gambar aku tak secantik ini ;p


Tengok nih shawl crumple yang aku suka gila sebab tak payah iron~~


Pakai shawl siap boleh pakai dengan inner macam-macam style lagi ;D


Friday, February 11, 2011

sekilas..Tabiat Pemakanan Yang Harus Diamalkan


As salam!!

Wallawehhaiii geng!! Ahaa. Sekarang aku dah ada ayat favourite yang baru iaitu WALLAWEHH. Apa maksud dia aku pun tak tahu. Main ikut sedap mulut jerk sebut. Akhirnya terlekat sampai sekarang. Memang aku nih manusia perosak bahasa betul. Sungguh itu berlaku di luar kawalan ;p

Pada petang Jumaat yang berbahagia ini aku nak kongsi tips pemakanan yang harus *bukan harus dah wajib nih diamalkan untuk anda, anda dan anda semua. Nih ikut logik akal aku dan juga disokong di dalam buku Dara.com

Yang pertama:MAKAN APABILA LAPAR
Ehh kadang tak lapar pun aku makan juga. Tapi ikut masa juga nih. Bila dah biring, tekanan melimpah ruah barulah aku makan ikut sesuka hati. Skala kelaparan untuk makan adalah ketika kamu berasa agak lapar. Bukannya ketika berasa hendak makan walaupun perut tidak lapar.

Kita juga perlu makan sebelum sampai tahap kebuluran kerana jika tidak tubuh anda akan mudah mendapat penyakit sebab nutrisi tidak mencukupi. Jadi, tabiat makan ketika tidak lapar mesti diubah oaky!! Dengar cakap cikgu ND nih~~

Yang kedua:MAKAN APA YANG DIINGINKAN, BUKAN MENGIKUT PERASAAN
Kita harus kenalpasti apa yang ingin kita makan dan kita boleh ketahuinya kerana otak akan menyampaikan isyarat apakah makanan yang kamu inginkan. Senang cerita makanan apa yang terlintas dalam kepala otak korang makan itulah yang korang nak makan dengan SYARAT mesti sudah rasa lapar!! 

Kalau perut kenyang tapi nak makan sesuatu juga itu tandanya kamu hanya mengikut perasaan!! Perghh. Maknanya selama ini aku hanya makan mengikut perasaan. Mahulah tak setiap masa asyik terfikirkan makanan. Ohh sedap!!

Yang ketiga:MAKAN TANPA MENGIKUT NAFSU DAN PERASAAN
Aku kalau makan seorang diri payah nak control. Semua benda pun rasa nak makan. Tapi kalau makan dengan orang lain, aku rasa macam malas mahu makan. Rasa macam kena control jerk kalau makan dengan orang lain. Hahaa. Kununnya macam aku nih bukan jenis kuat melantak!!

Tips yang aku buat ialah elak makan dalam keadaan tergesa-gesa. Nih kalau kes dah lambat. Lebih-lebih lagi waktu sarapan. Aku kalau sarapan kena ambil feeling lebih sikit. Sebab tuh aku selalu lapar padahal pagi-pagi sebelum pergi kelas dah makan macam orang nak makan tengahari plak ;p

Yang keempat:BERHENTI MAKAN APABILA SEDERHANA KENYANG
Kalau dah makan tak reti-reti nak berhenti payahlah beb. Mahulah perut kau nanti tak buncit lepas tuh sendawa bunyi macam kerbau!! Ahahaha.. Jahat aku cakap orang sendawa macam kerbau. Tapi aku kalau makan dekat kedai, mesti kena habiskan sampai licin sebab aku tak sampai hati nak tengok makanan tuh terbuang jerk.

Nahh sebab itu aku tak suka makan dekat luar!! Aku suka masak sendiri dan segala-galanya yang aku bubuh dalam makanan aku, aku tahu apa di dalamnya. Jadi, pesanan khidmat masyarakat ialah rajin-rajinkan diri anda untuk memasak di rumah!!


p/s:Aku dan makanan sukar untuk dipisahkan~~

Tuesday, January 04, 2011

Tips Amalan Pemakanan Sihat #1


Salam buat semua..

Nak tahu amalan pemakanan yang sihat tuh macam mana?Tak semestinya kita makan sayur, makan buah itu tandanya amalan pemakanan kita sihat. Kalau makan segala buah dan sayur tuh belum tentu sihat kalau tak disertakan sekali dengan senaman dan yang sewaktu dengannya. Ohh. Panjang plak mukaddimah entry kali nih ;p


*************************************************

AMALAN PEMAKANAN SIHAT

1)Makan makanan yang HALAL dari segi syarak dan punca rezeki yang digunakan untuk membeli makanan. Sebabnya makanan itu akan jadi darah daging kita kan.

2)Amalkan memulai makan dengan bacaan "Bismillah' dan diakhir dengan 'Alhamdulillah'. Masa kecil-kecil mak pesan kalau tak baca "Bismillah' nanti syaitan ambil makanan kita. Sebab tuh lapar jerk lepas makan~

3)Jangan makan makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk atau makanan/minuman yang baru dikeluarkan dari peti ais. Penggunaan ais batu juga tidak digalakkan. Aku suka minum air suam~~

4)Disyorkan makan nasi sehari sekali sahaja jika tidak bekerja kasar. Pilih lauk yang seimbang dari segi zat dan vitamin. Aku rasa orang Asia nih payah kot nak makan nasi sehari sekali lebih-lebih lagi orang Malaysia.

5)Biasakan makan makanan/minuman berasaskan kekacang dan bijirin kerana ia adalah sumber protein dan bahan terbaik untuk kecerdasan minda.

6)Kurangkan makan makanan yang mengandungi garam dan gula yang tinggi apa tah lagi ajinomoto. Prinsip aku memasak memang tak guna langsung ajinomoto.


Terima kasih kerana membaca (O_o)

Tuesday, December 21, 2010

Masalah Kulit Wajah Bahagian 2


salam buat semua..

okay yerk anak murid sekalian alam. hari nih cikgu nak sambung cerita tentang masalah kulit wajah bahagian 2. siapa yang tertinggal kelas bahagian 1 silalah rujuk sini. lain kali jangan ponteng kelas tahu!!


5)Masalah PIGMENTASI
Pigmentasi merupakan keadaan kulit yang mengalami perubahan dari segi warna dan rupa.Warna kulit menjadi tidak sekata dan muncul tompok-tompok warna yang lebih gelap daripada warna kulit asal. Keadaan kulit kelihatan kusam, tidak bermaya dan kasar.

CARA MENGATASI:
-->Ambil buah yang mengandungi Vitamin C seperti epal, oren dan sebagainya.
-->Produk yang menggunakan betik sebagai bahan asas baik untuk memulihkan masalah pigmentasi.
-->Elak daripada terlalu mendedahkan kulit pada cahaya matahari.


6)Masalah AKNE
Akne merupakan masalah kulit yang paling kerap berlaku. Akne merangkumi whiteheads, blackheads dan jerawat. Selain itu, terdapat juga tanda-tanda kemerahan (lesion) dengan pembengkakan dalaman yang dipanggil nodul. Akne terdiri daripada yang ringan, sederhana dan teruk. Akne yang ringan hanya terdapat sedikit whiteheads atau jerawat. Bagi akne yang sederhana pula, anda akan mengalami lebih banyak jerawat pada muka dan kemungkinan terdapat pada bahagian dada dan belakang. Dalam keadaan akne yang teruk, anda akan mengalami banyak nodul yang besar dan sakit pada bahagian muka, dada, belakang dan bahagian badan yang lain.

CARA MENGATASI:
-->Penjagaan kulit wajah yang konsisten adalah jalan terbaik untuk mengelak berlakunya masalah akne.
-->Pastikan penggunaan produk bersesuain dengan jenis kulit untuk mengelak timbulnya lebih banyak jerawat atau ruam muka.
-->Jika jerawat tumbuh dnegan banyak, elak menggunakan skrub.


7)Masalah GARIS HALUS
Kekurangan penghasilan kolagen membawa kepada timbulnya garis-garis halus di sekitar mata, dahi dan bahagian wajah lain yang terdedah kepada sinaran matahari. Garis ekspresi wajah dan kulit berkedut timbul di sekitar kelopak mata, leher, rahang dan tangan.

CARA MENGATASI:
-->Guna masker dan krim anti penuaan sebagai langkah pengawalan.


8)Masalah PORI-PORI TERBUKA *bukan PARI-PARI TERBANG TINGGI*
Pori-pori terbuka luas adalah kerana aktiviti berlebihan kelenjar minyak. Pori-pori menjadi tersumbat kerana pengeluaran minyak yang berlebihan. Pori-pori juga boleh menjadi tebal menyebabkan kulit menjadi kasar.

CARA MENGATASI:
-->Selepas penggunaan masker, bersihkan wajah dengan air mineral. Untuk menutup pori-pori terbuka gunakan 'ice blobe' sebagai rawatan. Anda tidak boleh melakukannya di rumah tetapi anda perlu ke salun kecantikan untuk rawatan ini.


Terima kasih kerana membaca (O_o)



senyummmmm ;p


bila ND memekak lagi:
pesanan khidmat negara-jagalah kesihatan kulit anda~

Sunday, December 19, 2010

sekilas....TIPS cantik comel macam ND #2~


salam buat semua..

malam nih I nak sambung lagi celoteh tentang tips cantik comel macam I *bluuerkk.muntah pink* hari tuh dah bagi yang part 1 punya sekarang I bagi part 2 punya. sharing is caring kan. memang musim menganggur nih I suka sharing dengan orang lain~





.:Solekan mata tidak akan lengkap tanpa maskara. Bagi mendapatkan lentikan bulu mata yang seksi, anda dinasihatkan menggunakan 'eye curler' terlebih dahulu. Dalam bahasa jawa 'pinjam pelentik bulu mata kau jap'


.:Bibir akan kelihatan lebih padat dan seksi jika penggaris bibir digunakan bagi melukis bentuk bibir.


.:Jika impikan bentuk bibir yang seksi dan lembut, gunakan penggaris bibir dari warna yang lebih lembut daripada warna gincu. Ehh. Kalau susah sangat pinjam jerk bibir Angelina Jolie ke, Megan Fox ke.


.:Jika kulit wajah anda dari jenis yang berminyak, elak menggunakan alat solek berasaskan minyak atau krim. Pilih alat solek dari jenis 'water base foundation' yang dibalas dengan 'pressed powder' dan bedak debu.


.:JANGAN sesekali memadankan warna solekan dengan warna baju. Pilih warna solekan yang bersesuaian dengan warna kulit anda.


.:Pastikan anda menyapu pelembap bibir untuk mengelakkan bibir kering sebelum mengoles gincu.


.:Sebelum tidur, gunakan pelembap yang mengandungi AHA (alpha hidroxy acid) serta enzim 'super superoxide dismutase' *haram jadah apa benda nih*. Pelembap ini berfungsi untuk melindungi kulit daripada hidrasi sekaligus menghaluskannya.




tanpa make up pun saya dah comel kan kan.. ;p


Terima kasih kerana membaca (O_o)



bila ND memekak lagi:
Banyak betul tips. I pon belum tentu buat yang ada ;p

Saturday, December 18, 2010

Masalah Kulit Wajah Bahagian 1


salam buat semua..

sekarang I dah gila kentang goreng nak buat segala tips dan petua petui. kenapakah?? ehh. suka hati I lah kan nak buat entry pasal apa pon. ngehh. sendiri rasa sentap~at least ada jugalah I nih bagi maklumat ke pengetahuan ke. tak de lah you all asyik baca entry nak hentam orang, entry masak tak jadi dan segala macam entry yang sengal-sengal syiok gitu.

di keheningan malam nih I nak bagi maklumat tentang masalah kulit muka dan juga solusinya. ini semua maklumat yang ceduk dekat mana-mana sumber yang boleh dipercayai terutamanya majalah Rapi. so check it out!!


1)Masalah JERAWAT *bukan macam I okay. I kes terpencil*
Jerawat merupakan keradangan (inflamasi) tisu pada bahagian kelenjar minyak (sebaceous). Perkataan jerawat lebih menunjukkan kepada jenis jerawat umum iaitu 'acne vulgaris'. Ia merupakan suatu penyakit yang berlaku pada unit 'pilosebaceous' (terdiri daripada rongga rambut dan kelenjar minyak) pada bahagian kulit. Jerawat jenis ini merupakan jenis jerawat yang sering dialami oleh individu terutama remaja dan dewasa pada awal umur 20-an.

CARA MENGATASI:
-->Bersihkan wajah setiap pagi dan malam hari dengan pembersih wajah yang sesuai dengan jenis kulit muka.
-->Guna penyegar supaya kulit sentiasa lembap.
-->Minum air putih dan ambil vitamin C. Air akan membantu membersihkan kotoran dari dalam tubuh, sementara Vitamin C membantu pembentukan sel kulit baru.
-->Agar jerawat cepat kering, gunakan masker khusus untuk jerawat.


2)Masalah JERAGAT@BINTIK PENUAAN
Jeragat merupakan bintik-bintik hitam yang timbul di serata wajah. Kebanyakkannya timbul di bahagian hidung, tulang pipi dan dahi. Jeragat merupakan pengumpulan pigmen di dalam kulit yang mempunyai sedikit atau tiada pigmen. Pigmen di dalam kulit meningkat untuk melindungi lapisan dalam akibat pendedahan berterusan kepada cahaya matahari. Dalam kes tertentu, masalah jeragat boleh membawa kepada masalah kanser kulit.

CARA MENGATASI:
-->Pastikan rutin penjagaan kulit seperti membersih, menyegar, melembap serta penggunaan krim siang dan malam tidak diabaikan.
-->Dapatkan krim anti penuaan yang sesuai dengan jenis kulit dan amalkan penggunaannya.


3)Masalah WHITEHEADS
Binti-bintik kecil berwarna putih yang timbul akibat pengumpulan sebum atau minyak yang mengeras di dalam pori-pori kulit apabila sebum menyumbat folikel rambut yang jauh ke dalam kulit.

CARA MENGATASI:
-->Guna krim anti 'whiteheads' dan jangan lupa untuk menggunakan skrub sebagai rutin penjagaan.


4)Masalah BLACKHEADS
Blackheads bukanlah kotoran dan tidak boleh dibersihkan. Ia terjadi apabila sel kulit mati dan sebum menyumbat folikel rambut di permukaan kulit. Blackheads menyebabkan pori-pori kulit berminyak membesar dan teksturnya menjadi kesat dan kasar. Apabila pori tersumbat sepenuhnya, jerawat akan timbul dan blackheads boleh menyebabkan akne.

CARA MENGATASI:
-->Jadikan skrub dan penggunaan masker sebagai langkah pencegahan. Lakukan rawatan facial untuk mengatasi masalah ini sekurang-kurangnya seminggu sekali.
-->Penggunaan krim pemutih juga antara salah satu cara untuk mengelak blackheads.




alolooo..tomey tomey baby danish nih..macam aunty ND dia kan~


bila ND memekak lagi:
kulit muka I dah kembali licin cuma tak seputih dulu ;(

Friday, December 17, 2010

sekilas....TIPS cantik comel macam ND #1~


salam buat semua


penghulu segala hari nih I nak kongsikan tips-tips untuk cantik comel cun melecun double thumbs up macam I. oohh oohh sangat gilakan publisiti. cukup!! kita teruskan dengan tips-tips cantik comel daripada I. semoga terhibur.. auwww3




.:PASTIKAN anda mengamalkan rutin menyegar dan melembap sebelum proses solekan dimulakan. sebaik-baiknya pelembap diratakan ke seluruh wajah 20 minit sebelum solekan dimulakan.


.:Apabila mencalitkan bedak asas pada wajah, PASTIKAN anda menggunakan bedak asas yang lebih cerah tonanya di seluruh Zon-T.


.:Bagi anda yang berkulit GELAP atau SAWO MATANG, hati-hati bermain dengan warna pembayang mata dan pipi. bagi mewujudkan refleksi cerah pada wajah, bermainlah dengan warna jingga.


.:Jika wajah anda kelihatan BERMINYAK selepas bersolek, ini bermakna bedak asas yang anda pilih tidak bersesuaian dengan kulit wajah anda.


.:Celak atau pensel mata juga penting untuk membentuk mata yang lebih bulat dan galak. selain hitam, mata akan kelihatan lebih daring dengan warna garang dan klasik seperti coklat dan jingga.


.:PASTIKAN anda menggunakan pembayang mata warna dasar yang lembut seperti warna krim. mainan warna-warna gelap dan garang pula lebih sesuai dilakukan di bahagian atas kelopak mata.


.:Sebelum memilih pembayang mata, oleskan ke bahagian belakang tapak tangan kanan. ini kerana warna kulit di sekitar bahagian tersebut adalah paling hampir dengan warna kulit di kelopak bahagian mata.



kalau nak maen bawah cahaya matahari silalah memakai payung yerk..bukan Puteri Lilin tapi jaga kulit ^.^



p/s:tips nih I cari dekat majalah Rapi bilangan 154. bukan tips rekaan I okay~



bila ND memekak lagi:
bangga plak kongsi tips cantik dengan you all yang kacak dan cantik..ouchhh!!!!

Thursday, August 19, 2010

.bermandi manda.

salam dan selamat pagi you all....

ND sedang mencuri masa nak update blog..kepala terlalu berserabut dengan assignments dan juga nak siapkan tesis..adoyaiii....kepala pening otak pusing mata juling..kah3..adakah yang sampai macam tuh buat assignments??ish3 *geleng kepala*

okay..untuk mereleasekan kepala yang berat dah nih, ND pon blogwalkinglah dekat GB..then terjumpa satu entry nih pasal mandi..korang mandi ke tak pagi tadi??hahaaa..kan dah kantoi tak mandi..booooo..bushukkk!!!!pergi main jauh-jauh sana..

kalau nak tahu dengan lebih lanjut mehlah klik sini..cik kumbang, ND link entry cik kumbang dekat blog ND yerk..cik kumbang tak marah kan??sharing is caring right..kalau cik kumbang marah, jawapannya cik kumbang mesti tak puasa nih..eheee..bulan puasa tak boleh marah-marah kan kan??

cerita pasal mandi sebelum subuh nih, ND memang dah lama amalkan..sejak daripada zaman sekolah..patutlah kan ND tak gemuk..maintain jerk badan slim trang tang tang..kui3..agak perasan nih..(O_o)no point di situ..sengaja nak tekankan bahawa ND memang kurus..ahaks..kalau dak kutun baca nih mesti gelak guling-guling..

sebelum terlupa, nak puji sikit blog cik kumbang nih..ND suka dengan LB (ladybird) tuh!!comel macam ND kan..auww auww..perasan yang amat melampaui batas sudah..eheee..nama blog cik kumbang pon best..kumbang merah binti hitam..cuma panjang gaklah dan payah nak ingat..the rest, ND suka blog cik kumbang..*cik kumbang, agak-agak dapat duit raya lima posen tak kalau puji macam nih??*

dah itu jerk ND nak share..kalau ada petua petui yang ND dapat dekat mana-mana nanti ND share lagi okeh..sekarang harus sambung menyiapkan kerja yang tergendala..harap maklum~

nOta kHaki:takut gak kot mandi sebelum subuh sorang-sorang..orang lain tak bangun lagi kita dah mandi manda dekat toilet..eeeeeeee..seram-seram~