Monday, January 10, 2011

Penempatan Sekolah PISMP Jan 2007


Salam buat semua..


Hari ini minggu kedua sesi persekolahan. Sepatutnya hari ini pon mesti dah masuk dua minggu juga aku mula menjalankan tugas sebagai seorang guru. Itu yang 'sepatutnya' mengikut pelan dan jangkaan aku. Tapi sekarang dah hampir dua minggu juga aku masih-masih lagi tak dapat menjalankan tugas sebagai pendidik anak bangsa?? Bangga sangat ke nak menjadi seorang guru????

Ye aku memang bangga menjadi seorang guru walaupun hakikatnya sekarang tugas aku tak berkaitan langsung dengan pengajian aku. Hampir enam tahun aku bergelumang untuk menghabiskan pengajian untuk menjadi seorang guru. Tuhlah kan. Bila program baru macam-macam masalah yang ada bila nak akreditasi. Dan sekarang memang dah terbukti sangatttt.


Kununnya PISMP nih anak emas BPG. BPG mungkin tak de lagi dah. Sekarang dah jadi IPG. Tidak tahu di mana silapnya sehingga kini ke semua pelajar PISMP ambilan Januari 2007 masih lagi menanti surat panggilan untuk menjalankan tugas. Ehh kau tahu kan penantian itu sangattttt menyiksakan jiwa dan raga. Itu yang aku sedang rasa. Serius aku tak suka~


Dekat group PISMP pun macam-macam dah khabar terbaru yang diluahkan. Macam-macam spekulasi yang ada. Bila telefon sana, sana cakap kena tanya situ. Bila tanya situ, situ cakap kena tunggu kelulusan daripada sinun. Hahhh. Kalau sana cakap sini, sini cakap sinun macam mana nak tahu jawapan?? Tapi jawapan yang paling pasti tentang penempatan pelajar PISMP buat masa sekarang adalah KOSONG!!


Sepatutnya bila keadaan dah jadi macam nih, pihak terbabit kenalah ambil tindakan selanjutnya. Aku pun faham diorang mesti dah muak dengan bunyi telefon yang rata-rata mungkin panggilan tentang penempatan sekolah. Kalau dah tahu perkara ini dijangka berlaku sepatunya mereka kenalah:

1)Siarkan dalam lawan web rasmi tentang sebab musabab penempatan sekolah pelajar PISMP;
2)Nyatakan bila jangkaan tarikh untuk penempatan, sekurang-kurangnya tak delah mereka menunggu tercongok macma tuh. At least boleh cari kerja lain untuk tampung kehidupan sementara menunggu penempatan kan.



Aku rasa pelajar PISMP tuh yang macam aku nih memang ternanti sangat pihak-pihak tersebut membuat pengumuman sedemikian. Kalau tak nak siarkan dekat media, dalam laman web pun jadilah asalkan kami nih tak tertampi-tampi padi yang entah menjadi ke tidak.

Tapi aku bersyukur juga walaupun dihimpit gila-gila dengan masalah penempatan nih aku dah bersiap sedia dengan mencari kerja sambilan. Biarlah gaji yang aku dapat tak sebanyak mana, dan tak setaraf dengan ijazah aku asalkan dapat tampung hidup aku. Bantainya posting tuh bulan enam ke, tahun depan tak ke niaya macam tuh?? Sorry to say, kadang aku rasa bengang teramat dengan sikap kerajaan. Buktinya?? Tengoklah apa dah jadi dengan PISMP. Mungkin senasib dengan PPSMI.


p/s:Kalau korang terjumpa aku dekat stesen Petronas jangan lupa tweet tweet okay. Nanti aku retweet balik ;p