Wednesday, May 02, 2012

Blaptica Dubia a.k.a Lipas Dubia

Assalamualaikum.

Hari nih nak cerita pasal dubia. Apa itu dubia? Dubia roaches atau nama saintifiknya Blaptica Dubia adalah salah satu spesies lipas. Haa apa kena mengena dubia plak nih?


Ini hasil selepas enam bulan. Ada lagi separuh sebelah sana.

Dubia nih salah satu serangga yang boleh diberi makan kepada sugar glider. Dubia berlainan dengan lipas rumah yang selalu kita nampak tuh. Lipas rumah tuh kotor. Selalu kena serangan ridsect lah, baygon lah. Tapi yang menariknya tentang dubia ini ialah kita bela dia di rumah. Kira macam ternaklah.

Sebab dubia nih harga nih mahal. Nak tunggu dia beranak pinak pun lamaaa. Aku beli bulan November 2011. Sekarang baru ada tujuh generasi. Belum tolak darab bahagi tambah yang dah disumbat ke perut penghuni ND Gliders Hut tuh.

Kenapa bagi dubia? Sebab sugar glider juga perlukan sumber protein. Pemakanan sugar glider kena seimbang antara kalsium, phosforus dan sebagainya. Sekali sekala sugar glider nih perlulah diberi makanan hidup supaya pemakanan dia lebih kurang dengan habitat asal dia di hutan.

Dubia nih lagi comel daripada lipas rumah. Gemuk dan berisi. Yang jantan bentuknya lebih kurang lipas rumah. Yang betina plak lagi chubby dan tak de kepak yang panjang macam dubia jantan.

Nak ternak dubia nih juga mudah kalau kita tahu cara penjagaannya. Aku cuma bagi dia makan buah, sayur, air masak dan kadang kala aku bagi juga makanan kering seperti pallet sugar glider. Itu pun sebab sugar glider aku tak makan pallet. Daripada membazir lebih baiklah aku bagi pada geng dubia tuh kan. Lagi best kalau letak dubia nih dalam bekas yang besar!! Lepas tuh bubuhlah bekas telur dekat dalam tuh.


Ini masa mula-mula beli dubia. Comel kan? Yang gemuk debab tuh dubia betina

Nampak yang kecil comel tuh? Itu namanya baby dubia-juvie ke nymph ekh. Lupalahh

Ini dubia albino. Kihkihkih. Ini dubia salin kulit. Jangan jakun okay!!


Bacaan lanjut: Dubia roach care and breeding

3 makhluk comel yang memekak dekat sini:

Unknown said... Reply To This Comment

saya ada biak lipas dubia. Kalau nak beli email kepada heng6954@gmail.com

Unknown said... Reply To This Comment

Awk tinggal di mana?

Unknown said... Reply To This Comment

Ada nmbor contact?